از ابتدای خلقت تا همین الان آدم‌ها نیاز داشته اند تا با هم در ارتباط باشند. بحث دوست داشتن هم نیست! “نیاز” داشتند. پس این یکی از اصلی‌ترین نیازهای بشریت است که با اطراف خود تعامل کند. مفهوم شبکه سازی هم چیزی است در همین مایه ها!

انگار با ارتباط گرفتن به خودمان کمی فرصت می‌دهیم از تنهایی دور شویم و احتمالا این اتفاق را هم دوست داریم. اما اینها را گفتم که چه بشود؟! بحث کمی پیچیده‌تر از این حرف هاست. در این مطلب می‌خواهم تا به طور مختصر در مورد ایجاد روابط حرفه‌ای با افراد یا همان شبکه‌سازی صحبت کنم.

همین ابتدا بگذارید بگوییم که حداقل نیمی از افراد با اصطلاح شبکه ‌سازی آشنا نیستند. طبق نظرسنجی کوچکی که در قشر دانشجویان انجام دادم، بجز چند نفر کسی نبود که آشنایی حتی در حد ابتدایی با این موضوع داشته باشد و این اتفاق خوبی نیست! برخی فکر می‌کنند قرار است در مورد بازاریابی شبکه ای حرف زده شود که خب در جوابش سکوت کنم بهتر است …

بالاخره این شبکه سازی چیست؟

اما منظور از شبکه ‌سازی چیست؟ بگذارید یکبار برای همیشه مشخص کنیم:

شبکه ‌سازی در معنای کلی یعنی ارتباط گرفتن با افرادی که به هر نحوی می‌توانند در زندگی حرفه‌ای برایمان مفید باشند.

این کلمه در معنای سطحی می‌تواند بیانگر ایجاد زنجیره‌ای از افراد مختلف باشد اما در معنای کسب و کاری ارتباط گرفتن با افرادی است که در فضای کاری و حرفه‌ای می‌توانیم با آنها ارتباط بگیریم.

اما نکته مهم‌تر اینجاست که خب تهش که چه؟ گیریم که کلی آدم هم بشناسیم. از تنهایی درآمدیم؟ من اصلا می‌خواهم تنها باشم و تنهایی کارهایم را خیلی بهتر هم انجام می‌دهم…

اما نه … کمی صبر کنید.

مزیت شبکه‌ سازی و فلسفه وجودش را وقتی میفهمید در شروع یا حتی بعد از شروع کاری، در یک جای خاص، نیاز به یک کمک خاص دارید و انگار کلید مشکلاتتان دست افراد دیگری است. گاهی اوقات وقتی در بدترین شرایط قرار دارید، این روابط ارزشمندتان هستند که نجاتتان می‌دهند. دست کمشان نگیرید؛ به یاد بیاورید آخرین باری را که گره کارتان بخاطر رابطه خوبی که با یک شخص داشتید، زودتر باز شده است. قطعا در زندگی ما هزاران اتفاق این چنینی افتاده است. ولی واقعا چند لحظه به آن فکر کنید…

Harward Business Review هم یک مقاله جالب دارد در مورد دلایلی که باید بخاطرشان شبکه سازی را دوست داشته باشید. خواندنش خالی از لطف نیست. اگر وقت داشتید، به این مقاله هم سر بزنید.

با پارتی بازی اشتباهش نگیرید!

گاهی اوقات مفهوم شبکه‌ سازی به اشتباه با پارتی بازی و یا رانت خواری اشتباه گرفته می‌شود در صورتی که هیچ ارتباطی با آنها ندارد. در پارتی بازی اغلب می‌بینیم که یک فرد بدون هیچ استعداد خاصی و فقط بر اساس یک رابطه نزدیک با فلان شخص، به موقعیت ارزشمندی رسیده است. اما در شبکه سازی، مهره اصلی تنها خودتان هستید و همه استفاده‌ها از مزیت افراد دیگر تنها به مهارت خودتان برمی‌گردد. هر چقدر مهارت و توانایی خودتان را بالاتر برده باشید، در استفاده از فرصت‌ها و روابط، موفق‌تر عمل می‌کنید.

از طرفی در دنیای شلوغ امروز هم باید حتما شناخته شوید تا بتوانید قابلیت‌هایتان را عرضه کنید.

اگر تا سال‌های قبل می‌شد با تخصص محدودتر وارد کاری شد، امروز دیگر از آن خبرها نیست. نمی‌توانید با همان مهارت‌ها و ارتباطات قبلی‌تان به موفقیت‌های قبلی برسید. چون دنیا در حال تغییر و پیچیده‌تر شدن است. بگذریم و بریم سراغ بحث اصلی خودمان…

اگر بخواهم کاملا رک بگویم، تا وقتی در کار خودتان شناخته نشوید، هر چقدر هم به مهارت‌هایتان اضافه کنید و پیشرفت کنید، صدایتان به هیچ جایی نمی‌رسد. البته که باید چیزی در چنته داشته باشید تا بتوانید سر و صدایی به پا کنید اما این یک رابطه دو طرف است و باید جفت موارد با هم پیش بروند.

no followers

شبکه سازی در چه جاهایی به کمک ما می‌آید؟

اصولا ارتباط با آدم‌های موفق هر حوزه در کنار بار انگیزشی، بار علمی جالبی هم برایتان خواهد داشت. همچنین ارتباط با برخی آدم‌های بزرگ می‌تواند فرصت ارتباطات بعدی را بوجود بیاورد.

اما در آخر بعد این ارتباط گرفتن‌ها چه دردی از خودمان دوا کرده ایم؟

یکی از مشخص ترین فواید این کار، شاخته شدن و در نتیجه “توی چشم بودن” شماست. لطفا توی چشم بودن را با جلف بودن و هزار معنی بدتر اشتباه نگیرید! خودتان و مهارتتان بیشتر دیده می‌شوید. همین یعنی توی چشم هستید.

شاید در حین همین ارتباط‌ها، فرصت‌های شغلی و همکاری‌های مختلفی به شما پیشنهاد شود که مدت‌های زیادی به دنبال آن بوده اید. شاید فرصتی در اختیارتان قرار بگیرد که بتوانید موقعیت‌های متعددی را برای خودتان ایجاد کنید. از این نمونه‌ها آنقدر زیاد هست که می‌توان ساعت‌ها به مثال زدن ادامه داد.

پلن عملیاتی!

این را بدانید که آدم‌ها ارزششان به آدم‌هایی است که با آنها وقت می‌گذرانند. مهم نیست چقدر به این جمله معتقد باشیم ولی باید با واقعیت کنار بیاییم. سعی کنید با افراد تاثیرگذار مربوط به صنعت کاری خودتان ارتباط بگیرید و شبکه سازی کنید. ارتباط گرفتن را هم که همه ما بلدیم! سه مورد خیلی ابتدایی را با هم مرور می‌کنیم تا برایتان یادآوری کنم:

  1. در همایش و رویدادها شرکت کنید
  2. شبکه‌های اجتماعی را جدی بگیرید
  3. وبسایت‌های شخصی و کامنت‌های ارزشمند

در همایش و رویدادها شرکت کنید!

  • همایش‌ها یکی از بهترین جاها برای آشنایی با افرادی هستند که با شما هم‌دغدغه اند. فرض کنید یک همایش در مورد موضوع بررسی بحران‌های کارآفرینی برگزار شده. یقینا هر کسی که در آن همایش شرکت می‌کند یا خودش کارآفرین است یا در مسیر این کار قرار گرفته. پس با آدم‌هایی سر و کار دارید که مشکلات و دغدغه‌هایشان شبیه به شما است. از این فرصت پیش‌آمده استفاده کنید و ارتباط بسازید. همین بهانه ای است تا بتوانید با بسیاری از افراد حاضر در جلسه صحبت کنید و با آنها گپ بزنید.

شبکه‌های اجتماعی را جدی بگیرید!

  • شبکه‌های اجتماعی یکی از راه‌های خوبی هستند تا بتوانید با متخصصان در ارتباط باشید. جاهایی مانند لینکدین می‌توانند کمک شایانی به شما کنند. در این شبکه اجتماعی، افراد کارها و تفکراتشان را کمی حرفه‌ای تر از سایر شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذراند و تعداد لایک و کامنت به مقدار قابل توجهی کمتر است! در عوض کیفیت آن هم یک دنیا فرق می‌کند.
    کامنت‌هایی که در لینکدین دریافت می‌کنید اغلبشان کامنت‌های پرمغزی هستند(انتظار نداشته باشید کسی برایتان عاااااالی بود و امثالش را کامنت بگذارد!) و به شما دید بهتری برای ادامه راه می‌دهند. در مقابل شما هم باید محتوا خوب به اشتراک بگذارید و زرد نباشید!

وبسایت‌های شخصی و کامنت‌های ارزشمند

  • کامنت گذاشتن در وبسایت‌های شخصی هم یکی از کارهای موثر است که انجام دادنش خالی از لطف نیست. وبسایت شخصی افرادی که مایلید با آنها ارتباط بگیرید را پیدا کنید. کاری هم ندارد. اسم طرف را سرچ کنید به احتمال زیاد راحت به وبسایتش هم می‌رسید.

این موارد برخی از نکاتی بودند که در ابتدای کار می‌توانید از آنها کمک بگیرید. در صورت ادامه دادن، راه‌های بیشتری به ذهنتان خطور می‌کنند و دنبال لقمه آماده هم نباشید!

شک نکنید ارتباطات موثر، اتفاقات موثری را به شما هدیه می‌دهند.

پیشنهاد ویژه: فایل صوتی اهمیت شبکه سازی

همه نکاتی را که تا اینجا خواندید یک طرف. بخش پایانی این یادداشت هم یک طرف دیگر! توجه شما را به فایل صوتی مصاحبه ما در آچارکست با مهندس مقداد ولایی، مدیرعامل جاب ویژن، جلب می‌کنم. در این گفتگو در مورد لزوم شبکه‌ سازی صحبت کردیم. توصیه می‌کنم اگر به دنبال پیشرفت و توسعه خودتان هستید، این نکات را جدی بگیرید.